ویروس های کلاسیک دوباره جان می گیرند



بنابر گزارش شركت امنیتی Panda Security، ویروس های تركیبی با قابلیت ایجاد آسیب پذیری در سیستم ها و سپس وارد نمودن سایر انواع بدافزار،‌ یكی از مهمترین معضلات امنیتی سال ۲۰۰۹ باقی خواهند ماند. همچنین ضد ویروس های جعلی و تروژان های Banker نیز سهم عمده ای از خرابكاری های سال آتی را به خود اختصاص می دهند.
با این وجود زمینه های كاملاً جدیدی مانند بحران جهانی اقتصاد، افزایش نرخ بیكاری و بازشدن فضا برای ظهور مجدد ویروس های كلاسیك، سال ۲۰۰۹ را با انواع جدیدی از تهدیدها مواجه خواهد نمود.

بحران جهانی اقتصاد و بحران امنیت اطلاعات رایانه ای...

در ماه های پایانی سال ۲۰۰۸ میلادی و با آغاز بحران اقتصادی جهان، لابراتوارهای امنیتی پاندا با بررسی وضعیت جهانی امنیت IT به نتایج جالب توجهی رسیده است. این نتایج نشان می دهند كه با هر بار سقوط مقطعی بازارهای سرمایه و سهام، موج كوبنده ای از كدهای مخرب، فضای اینترنت را در می نوردند و تجهیزات رایانه ای را با تهدید جدی مواجه می كنند.
بطور مشابه با افزایش نرخ بیكاری ناشی از شرایط فعلی اقتصاد و اخراج تعداد زیادی از كارمندان شاغل در شركت ها و سازمان های بحران زده، میزان هرزنامه های آلوده به كدهای مخرب با موضوع استخدام و پیشنهاد كار افزایش می یابد. این هرزنامه ها در بسیاری از موارد به منظور جمع آوری اطلاعات، جعل هویت و نفوذهای غیرمجاز طراحی و منتشر می شوند.
بر طبق پیش بینی های پاندا این معضل امنیتی در سال ۲۰۰۹ نیز متناسب با وضعیت اقتصادی دنیا، چشمگیر و قابل توجه خواهد بود.
در بحران اقتصادی پیش رو، كاربران ناآگاه و غیرحرفه ای اینترنت كه به سادگی فریب خورده و اطلاعات محرمانه و شخصی خود را از دست می دهند، بهترین و مؤثرترین ابزار برای انجام پولشویی و سرقت غیرمستقیم پول از سایر حساب های بانكی می باشند.

بازگشت ویروس های خاكستری!

پیشرفته شدن ابزار و روش های تشخیص كدهای مخرب، سازگاری آن ها با روش های مدرن تخریب و تمركز آن ها برای ردیابی ویروس های بسیار پیشرفته،‌تلاش هایی را هر چند اندك، برای استفاده مجد از ویروس های قدیمی و منسوخ، موجب شده است.
بنا بر اعلام پاندا این روند در سال ۲۰۰۹ پر رنگ تر و محسوس تر خواهد بود؛ چرا كه با وضعیت حفاظتی موجود، شاید ویروس های كلاسیك با ریسك امنیتی پایین تر، بتوانند در نفوذ و تخریب مؤثرتر باشند. /س